Rock Block - rockový hudební server

ČLÁNKY


BEASTIE BOYS ...a peklo zamrzne / naprší a uschne


Všechno to začalo v roce 1979 v NYC a punkovými THE YOUNG ABORIGINES (Michael Diamond, John Berry a Kate Schellenbach), na jejichž troskách se v roce 1981 zrodili BEASTIE BOYS (už s Adamem Yauchem). Následovala vystoupení v renomovaných newyorských klubech CBGB, A7, Max´s Kansas City, kde BEASTIE BOYS předskakovali BAD BRAINS, REAGAN YOUTH a THE NECROS. V roce 1982 BEASTIE BOYS debutovali EP-čkem "Pollywog Stew" u mini h/c labelu Rat Cage Records (Krysí klec), sídlícím v prodejně stejného jména na East Village. Nahrávka vznikla ve stejné "díře", kde se konaly legendární ROIR sessions excelentních BAD BRAINS a tak ani příliš nepřekvapí, že na ní BEASTIE BOYS předvádí celkem průměrný dobový punk rock. V roce 1983 nahrazuje Adam Horovitz (ex THE YOUNG AND THE USELESS) Johna Berryho a kapela vydává singl "The Cooky Puss", který by se dal označit za první pokusný výpad do oblastí hip hopu.

O rok později se kapela redukuje na trio Michael Diamond ( Mike D), Adam Horovitz ( King AdRock) a Adam Yauch ( MCA), které si velmi rychle získává pověst bílých newyorských raperů, kteří do té doby dominantně černý rap zkřížili s rockovou energií a hard rockovými riffy. Jejich koncerty v punkových klubech byly prosáknuty pivem a krášleny klecemi s go-go tanečnicemi. V roce 1985 vyrazili jako předskokani pravověrně černých RUN-D.M.C.( kteří jsou dodnes považováni za zakladatele tohoto stylu), na vizionářské turné "Raising Hell" a také (a to mě teda poser) s Madonnou, na celé její severoamerické turné "Virgin Tour"! Máme tu rok 1986 a s ním i první dlouhohrající album BEASTIE BOYS - "Licensed to Ill", které se stalo naprostou bombou a i z dnešního pohledu je to jedno z nejdůležitějších alb 80-tých let. Ve svém žánru strhalo všechny prodejní rekordy platné do té doby, stalo se nejrychleji prodávaným debutem v historii Columbia Records, bylo prvním hip-hopovým albem, které se dostalo na #1 v hitparádě a dodnes je to jedna z nejprodávanějších desek v USA. Společně s "Dark Side Of The Moon" od PINK FLOYD, "Legend" Boba Marleye a ehm, soundtrackem Pomády, se natrvalo usídlilo v Top Ten časopisu Billboard "Top Pop Catalog Albums". BEASTIE BOYS bez skrupulí vlétli do oblasti ovládané černými interprety a svým rytmickým hulákáním, sebevědomím pořváváním a spratkovitým kecáním, prošpikovaným hard rockovými riffy, bezostyšně vykradenými převážně z LED ZEPPELIN, si získali srdce jak pravověrných rockerů, tak i černé komunity, či latinskoamerické menšiny. Už těžké, bonhamovské bicí v otvíráku "Rhymin and Stealin" ledacos napovídají. "She´s Crafty" s LED ZEPPELIN-ovským riffem z "The Ocean" (Houses Of The Holy), je stejně dekorativní, jako srážka dvou náklaďáků. Latinskoamerické plechy v "Slow Ride" a chuligánská "Girls" s praštěným xylofonem to rozjíždí pěkným fofrem, a už tu máme skvělou hard rockovou dupárnu s fotbalovým refrénem "(You Gotta) Fight For Your Right (To Party)", při které jen tak tak stačíte sledovat, jak vám z hlavy lítají jiskry. Následuje mega hit "No Sleep Till Brooklyn" s hostujícím Kerry Kingem ze SLAYER, jehož kytara vrčí, jak hladový čokl. Velmi infekční materiál!

Hip-hop butique

Na další desku si fans museli počkat až do roku 1989, který byl přelomovým nejen pro BEASTIE BOYS. S novou smlouvou v kapse (Capitol), novým domovem (Los Angeles) a novým albem "Paul´s Boutique", na jehož produkci se podíleli i DUST BROTHERS a které se nakonec potáhlo platinou, se BEASTIE BOYS snaží s úspěchem pokračovat v trendu "nikdy stejný album". Musím ale říct, že "Paul´s Boutique" není ani zdaleka tak vzrušivá, energická, žhnoucí a překvapivá, jako předcházející "Licensed to Ill". Spíše mdlá, v rámci tehdejšího hip-hopu "tradiční" a v diskografii kapely podle mého nejslabší. BEASTIE BOYS "radši" ani nepořádají k propagaci této desky žádné turné, což také o něčem svědčí. V poněkud lepším světle se ukazují o tři roky později, kdy vychází album "Check Your Head", jež představuje návrat živého hraní přímo z mixu. Nahrávání začalo v hollywoodském bytě Adama Horovitze, avšak záhy muselo být dočasně přerušeno, kvůli opakovaným výhrůžkám souseda zezdola. Kapela se tedy raději přemístila do vlastního studia G-Son s parketovou podlahou v Atwater Village. Oproti nevýraznému "Paul´s Boutique" je na novém albu patrný návrat k drsnému rapování, s cákanci punkových poryvů a hip hopových rytmů a celkový sound zní, jak z megafonu, kterým někdo celé dopoledne louskal ořechy. Snad poněkud chaotické, ale rozhodně živoucí, což BEASTIE BOYS prokázali na následném světovém turné, za zdatné podpory Keyboard Money Mark a rozličných latinskoamerických perkusionistů. Živě poprvé za pět let! Studio G-Son, vybudované kvůli nahrávání "Check Your Head" se postupně rozrůstalo, až se změnilo v nahrávací společnost Grand Royal. První nezávislou nahrávkou vydanou tímto labelem se stalo EP LUSCIOUS JACKSON - "In Search Of Manny". V téže době (1993) začíná vycházet i časopis Grand Royal, který se původně zrodil jako informační bulletin, jež měl odpovídat na dopisy fanoušků, postupně však začal žít vlastním životem. Rok 1994 je ve znamení nového alba "Ill Communication" a kritika i fanoušci svorně slintají blahem a nutno říct, že zcela oprávněně. Celé album se nese v příjemně svižném tempu s jazzy feelingem, který je čas od času převálcován hardcoreovým poryvem, ozdoben post industriálním chroupáním, či povznesen latinsko- americkými rytmy. Podíl ze zisku z písní "Shambala" a "Bodhisattva Vow" je věnován na založení fondu Milarepa, což je nezisková organizace, která šíří osvětu a propaguje aktivity za boj proti bezpráví páchaném na obyvatelích Tibetu, okupovaného Číňany. V květnu 1994 odehráli BEASTIE BOYS tři koncerty - v New Yorku, Los Angeles a Washingtonu D.C. a výtěžek šel právě na výše zmiňovaný fond. Videoklip z alba "Ill Communation, Sabotage", byl toho roku nominován na cenu MTV Video Music Awards. Když při předávání cen tuto poctu nakonec obdržel snímek "Everybody Hurts" od R.E.M., přítomný strýček Adama Yaucha - Nathaniel Hornblower, vtrhnul na pódium, přerušil děkovnou řeč Michaela Stipea z R.E.M., označil toto rozhodnutí za "nehoráznost". V budově byl po tomto extempore objeven vyprázdněný vinný měch, jehož vlastníkem byl nejspíš právě zmiňovaný člen Yachova klanu. Ještě v tomtéž roce vrhli BEASTIE BOYS na trh další placku s výmluvným názvem "Some Old Bullshit" a jde o kompilaci ranných kousků kapely. Jen pro skalní.

Estetikou ulice za světový mír

Triumfální jízdou začal rok 1995, to když se toto trio intelektuálních zmetků, chvástavých oportunistů, či geniálních idiotů, (jak komu libo), vydává na turné Quadraphonic Joystick Action a vyprodává newyorskou Madison Square Garden i chicagský Rosemont Horizon během půl hodiny! Následuje Worcester Centrum v Massachusetts asi za 20 minut a detroiská Cobo Arenu za pouhých 9 minut! Dolar z každé vstupenky jde opět na fond Milarepa. Kapela rozšiřuje svoji působnost i na Jižní Ameriku a Jihovýchodní Asii a po návratu z turné nahrávají a vydávají u "svého" nezávislého labelu Grand Royal EP "Aglio e Olio", na němž 11 minut hoří jasným plamenem jejich hardcoreová minulost a která je během následujících měsíců oslavena hrstkou neohlášených klubových vystoupení. O rok později se uskutečnil první koncert Tibetan Freedom v sanfranciském parku Golden Gate, jehož se zúčastnilo 100 000 lidí a na kterém mimo BASTIE BOYS vystoupily také A TRIBE CALLED QUEST, BECK, BJORK, DE LA SOUL, FOO FIGHTERS, JOHN LEE HOOKER, RAGE AGAINST THE MACHINE, PAVEMENT, RED HOT CHILLI PEPERS, SONIC YOUTH, THE SMASHING PUMPKINS, RICHIE HAVENS, YOKO ONO AND IMA, tibetský umělec CHAKSAM-PA a jako hostující moderátoři Robert Thurman (zakladatel Tibet House) a Palden Gyatso, tibetský mnich, který přetrpěl 33 let mučení a věznění za nenásilný protest. V tomtéž roce vychází propagační kompilace instrumentálních kousků BEASTIE BOYS, vybraných ze sessionů "Check Your Head" a "Ill Communication" nazvaná "The In Sound From Way Out!" a byla k dispozici přes Grand Royal/Capitol. Druhý koncert Tibetan Freedom se koná 7. a 8. června 1997 na newyorském Randall´s Island a je zdokumentován na 3CD Tibetian Freedom Concert. BEASTIE BOYS se přesunuli zpět do rodného New Yorku a zbytek roku makali na novém studiu. Proslýchalo se, že ne méně než 3 samostatná alba BEASTIE BOYS jsou v různých stádiích dokončenosti. Patřilo k nim konceptuální LP s námořní tématikou nahrávané v ponorce, venkovský opus, věnovaný Garthu Brooksovi ze stáje Capitolu a Hello Nasty, tradičnější album BOYS, nahrávané za a/ na orbitální stanici, za b/ doma v New York City. Jestli ještě pořád tápete, možná vám pomůže sdělení zástupce labelu Grand Royal Records. "Všichni nám neustále kladou jednu otázku: kdy už konečně vydáte něco novýho od BEASTIE BOYS? Máme na to jedinou odpovědˇ: Jak to doprdele máme vědět? Ti hoši mají svůj vlastní program, do něhož nejsme zasvěceni. Víme však, že dělí svůj čas mezi NYC a Los Angeles, píšou písničky a kdekoliv jsou, dělají problémy. Donesly se nám zvěsti o tom, že BEASTIE BOYS byli spatřeni v různých městech po celé Americe a my nemůžeme potvrdit ani vyvrátit, zda je to pravda. Můžeme ale dosvědčit, že studio/ponorka, kde minulý rok pracovali, je v současnosti v suchém doku na Long Beach, kde je vybavována tak, aby odpovídala bezpečnostním normám ANSI z roku 1998. K úpravám patří například automat na ucpávky do uší, umístěný před velínem a nová trampolína“. No jasně! Nakonec se všichni nedočkavci konečně dočkali a nové album s názvem "Hello Nasty" (Nazdar humusáku) vyšlo v roce 1998.

..."ještě pořád poslouchám WAX/nepoužívám CD/jsem ten kluk v koutě/celej zmlácenej/a chci a taky si vezmu kus toho koláče/proč ne já nekončím/myslíš že změním svůj styl jenom abych se zařadil/držím si spoďáry v pase kusem gumy/používám fórovej mikrofon vyrobenej z umělý hmoty/abych rozeslal svý verše všem národům jako Ma Bell/... mám špatný spojení..." ("Sure Shot" z Ill Communication).

 

DISKOGRAFIE:

Pollywog Stew (Rat Cage 1982)EP
Rock Hard (Def Jam 1984)EP
Licensed To Ill (Def Jam 1987)
Paul´s Boutique (WEA 1989)
Shadrach (WEA 1991)miniLP
Check Your Head (Capitol 1992)
Frozen Metal Head (Capitol 1992)EP
Ill Communication (Capitol 1994)
Aglio e Olio (Grand Royal 1994)EP
The In Sound From Way Out! (Capitol 1996)
Hello Nasty (Capitol 1998)
To The 5 Boroughs (Capitol 2004)

Mytí Oken Brno   |   Lukáš Berta   |   Linky